Det här är en artikel som behandlar vad en nybörjarspelare behöver göra för att gå från att vara en sit and go-novis till en haj.
En typ av turnering som blivit omåttligt populär den senaste tiden är enbordsturneringar (sit and go).
Nätpokersajter erbjuder dessa oavbrutet. En ny pokerturnering öppnas så fort en annan dragit igång så det är aldrig brist på spel.
Sit and go-spel är helt annorlunda än det du är van med från kontantspel. Det liknar mer multitable-turneringar eftersom din markerstapel är ändlig. Det finns inga "re-buys" och när chipsen är slut är du borta. Detta gör att du måste vakta dina marker från början.
I denna artikel om fyra delar kommer du att gå från att vara nybörjare till att bemästra spelet.
Del 1: Grunderna & det tidiga stadiet
Del 2: Mittenstadiet
Del 3: Deta sena stadiet
Del 4: Heads-up!
Lär dig grundstenarna
När mörkarna är låga ska du anamma en konservativ strategi. Det finns ingen anledning att blanda in dig i för många potter och riskera mycket chip..
Om du har saker att göra i lägenheten kan du starta en sit and go - eller sex - gå och sopa köket, dammsuga vardagsrummet och slänga in en tvätt. När du sedan kommer tillbaka är du redo att spela Texas Holdem.
Naturligtvis tar jag i nu, men det kanske ändå är bättre än att bli för aggressiv för tidigt.
Undvik konfrontationer
I de tidigare skedena av en sit and go ska du akta dig för stora konfrontationer. Du ska inte göra stora bluffar eller överspela marginella händer. Men om du har en riktigt stark hand - höj! Jag skulle aldrig råda dig till något annat.
Vad jag säger är att du inte ska gå efter de små procentuella fördelarna i tidiga skeden. Till exempel:
Alla spelare har kring 1 500 i chips och sitter med 9♠ 9♣ på stora mörken. Mörkarna är 20/40 och fyra spelare limpar innan dig.
I ett kontantspel är detta en rätt självklar höjning, i en sit and go rekommenderar jag att du checkar. Om du ändå vill höja måste du slå upp till minst 5-6 gånger stora mörken eftersom du kommer att sitta ur position i resten av handen och det är fyra limpare innan dig.
Låt säga att du höjer till 240. De första två limparna lägger sig men både cut-off och knappen synar. Floppen kommer Q♥ 4♠ 2♣.
Floppen är rätt okej för din hand. Den innehåller bara ett överkort och du tog kommando före floppen så du tvingas att beta ut på floppen.
Du satsar 2/3 av potten - omkring 500. Cut-off lägger sig, men knappen synar.
Nu har du satt dig i en knepig situation. Du har just stoppat in halva din markerstapel i potten men vad ska du göra på turn? Potten är på 1 800 och om du ska skjuta igen blir det för alla dina chips. Hur mycket gillar du egentligen handen?
Svaret är troligen: inte så mycket. Men att checka och lägga sig är inte heller speciellt roligt när du investerat så pass mycket i potten. Detta är varför jag rekommenderar konservativt spel före floppen medan mörkarna i låga. Annars hamnar du lätt i situationer som dessa.
Med en hand som sannolikt är bra, men inte är stor favorit, finns det ingen anledning att svälla upp potten för att dra nytta av en liten fördel du har eller kanske inte har.
Mängden chips du måste satsa för att ta reda på OM du har en fördel måste ställas mot risken av att förlora allt.
Spela positionen
Precis som i kontantspel ska du spela tajt i tidig position. Det kommer att förenkla besluten på floppen, och svåra beslut är vad du vill undvika i tidiga skeden av en sit and go.
Som du vet leder svåra beslut till att du förlorar chips så undvik dem så ofta du kan. Ett sätt att lyckas med detta är att spela tight från tidig position. Undviker du att spela veka händer ur position undviker du att bränna pengar.
Från tidig position ska du lägga alla händer som lätt är dominerade - A-T, A-J, K-Q och sämre skall kastas bort. De kan se ut som starka händer men de sätter dig ofta i trubbel.
De bra händerna ska du fortfarande höja med, ABC-poker helt enkelt. Du vill vara tajt, men när du får en bra hand ska du bli aggressiv. Var inte rädd för att höja med A-A till J-J, A-K och A-Q. Om spelet blir passivt kan du också limpa med okej par (T-T till 6-6).
Från mellanposition ska du spela ett liknande spel. Du vill inte fastna i potter med marginella händer, men du ska fortfarande höja bra händer för värde.
Du kan också lägga till händer som A-J och K-Qs till listan av spelbara händer. Du kan börja öppna upp ditt spel en aning och limpa med par och bra "suited connectors" - men dessa är endast spelbara då priset är lågt för att gå med.
Från sen position behöver du inte öppna upp spelet så mycket mer än i mellanposition. Du har lite mer frihet men ska inte än börja höja med A-x och J-T än.
Du kan dock lägga till några händer som är värda att limpa med. Om du billigt kan gå med i en flervägspott med en bra "suited connector" eller ett lågt par är det en mycket bra situation.
Du letar efter lägen då du kan se en billig flopp och potentiellt träffa ett monster och dubbla upp. Om du kan göra det tidigt kommer senare delarna av din sit and go bli mycket enklare för dig.
Genom hela spelet ska du också ha "gap theory" i bakhuvudet. Den betyder att om en hand är höjd måste du ha en starkare hand för att syna än du hade behövt för att själv höja potten.
Mellanstadiet i en Sit and Go Turnering
I del ett diskuterade vi vikten av att behålla sin markerstapel och få den att växa utan att riskera för mycket.
Mellanperioden börjar när mörkarna är någonstans kring 50-100 fram till att de stigit till 100-200. Någon eller några spelare har troligtvis eliminerats men ni är inte "short handed" än.
Så förändras ditt spel under mellanperioden
När mörkarna börjar stiga är det dags att justera spelstilen. För det första är det slut på limpandet - det är nästan meningslöst i denna del av spelet.
Snittet på markerstaplarna ligger kring 20 stora mörkar. Att syna före floppen med 5 % av markerna är detsamma som att ge bort pengar. Om du funderar på att gå med i en pott ska du höja annars inte spela handen alls. Tiden då du synade är helt enkelt förbi.
Att spela från tidig position förändras inte så mycket från när mörkarna gått från att vara låga till att bli medelhöga. Du ska fortfarande spela väldigt tight. Blir det strid om potten på floppen är det svårt att spela ur position, speciellt eftersom du nästan alltid spelar med hela markerstapeln redan på floppen.
Du fortsätter spela de absolut bästa händerna hårt och kastar bort de sämre. Du vill inte vara allt för kreativ från tidig position.
I mellanposition är din strategi i mångt och mycket lik den i tidig. Du vill låta bli att riskera markerna när du är svag och höja när du är stark. Från mellanposition finns det ingen anledning att börja spela som en galning, men ju närmre knappen du kommer desto mer kan du sänka kraven på vilka starthänder du spelar.
Sen position är där du vill vara i poker speciellt i en sit and go. Det är där du samlar på dig chips. Det är där du kan kosta på dig att vara kreativ.
Ditt mål är att stjäla mörkar och bygga på markerstapeln - med eller utan kort. I en sit and go kan du inte sitta och vänta på att essen ska trilla ner. Mörkarna stiger hela tiden och om du bestämmer dig för att vänta på monsterhänder kanske du inte har några chips kvar när du får chans att dubbla upp.
Mellanperioden: Sen position
Sen position är där markerna glider din väg. När mörkarna börjar stiga är det dags att växla tempo. Ditt mål är nu att börja samla på dig chips, och vi vet att stjäla mörkar är det bästa sättet att få markerstapeln att växa.
Betyder detta att du ska börja höja med alla kombinationer av kort bara för att du sitter i position? Nej. Men vilka händer ska du försöka stjäla med då?
De bästa kandidaterna för att stjäla mörkar med är sådana som har en rimlig chans att skapa något på floppen ifall du blir synad. Skräphänder är fortfarande skräp. Trots att position är en otrolig fördel betyder det inte att en höjning med 7-2 har positivt värde.
Tänk istället så här: Vilka händer skulle du spela från tidig position i ett väldigt löst kontantspel? Det är ungefär samma typ av händer du ska börja höja med i sen position. En hand som 8-7s är en utmärkt kandidat men J-2 är inte det.
Ditt mål är naturligtvis att ta hem potterna utan strid, men ibland kommer du bli synad. Det är därför händerna måste ha en rimlig potential att bli något på floppen.
När du blir synad ska du spela händerna på samma sätt som du annars gör. Du ska ha som standardspel att följa upp en höjning före floppen med en "continuation bet" på floppen.
Om du blir synad, och har chips kvar, måste du gå till den faktiska styrkan på din hand och bestämma dig för om du ska skjuta en tredje gång.
Här är några exempel:
Exempel 1
Du har 2 100 i chips och sitter på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 50-100. Alla lägger sig fram till sig och du tittar ner på 7♠ 6♠.
Du höjer till 300 och båda mörkarna lägger sig.
Detta är vad du hoppas på. I den bästa av världar får du potten utan strid.
Exempel 2
Du har 2 100 i chips på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 50-100. Alla lägger sig fram till sig och du tittar ner på J♠ T♣.
Du höjer till 300 och får syn av stora mörken.
Floppen kommer: 7♠ 8♦ 2♠
Stora mörken checkar, du betar 400 och vinner potten.
I det här exemplet blir du synad men kan följa upp höjningen med en "continuation bet" och ta hem potten. Detta leder mig till en annan tanke: Var alltid uppmärksam på hur motståndarna spelar.
Om spelare lägger sig för satsningar som är 2,5 gånger stora mörken eller "continuation bets" som motsvarar en tredjedel av potten ska du inte satsa mer. Ditt mål är alltid att vinna potterna med så lite risktagande som möjligt.
Exempel 3
Du har 1 400 i chips på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 75-150 och alla lägger sig fram till dig som har 3♠ 3♣.
Du går all-in och mörkarna lägger sig.
Den här handen är annorlunda mot de föregående två. I det här exemplet har du bara 1 400 i chips och mörkarna är 75-150 vilket innebär att du har mindre än 10 stora mörkar i markerstapeln. Tumregeln är att om du har mindre än 10xSM är det bättre att satsa allt än att göra en liten höjning.
När du gör en liten höjning satsar du ändå 30 % av all du har och om någon sätter dig all-in är det matematiskt nästan omöjligt att kasta korten.
Som vi vet från de grundläggande teorierna i pokerstrategi är det alltid bättre att satsa själv om du ändå tänkte syna en höjning. Dutta därför inte med små höjningar ... kör in allt.
När du spelar och mörkarna är på mellannivå måste du alltid vara medveten om hur du uppfattas vid bordet - din image. Var medveten om hur de andra uppfattar dig. När du höjer mycket kommer motståndarna förändra hur de spelar mot dig. Vissa kommer slå tillbaka och stjäla dina stöldförsök om de får uppfattningen att du försöker plocka upp mycket potter.
Om du känner att dina motspelare har plockat upp att du stjäl för mycket, slå av på tempot ett varv eller två. Du kan inte bara trycka runt folk utan täckning, då är det tydligt vad du pysslar med. Var aggressiv, men håll dig i skinnet.
Det sena stadiet i en Sit and Go
I del två diskuterade vi mittenperioden och hur man kan bryta sig ur sin vanliga tajtaggressiva betongkostym till en lösare och mer aggressiv spelstil.
Nu är det dags att riva av sig även den kostymen och bli hyperaggressiv. Nu blir det riktigt kul. Vid det här laget är spelet "short handed", med bara fyra eller fem spelare kvar.
Alla vid bordet sitter antagligen med korta stackar, i ordets klassiska mening. Snittstacken ligger runt 12 BB. Det betyder att alla närmar sig ett push-or-fold-läge, alltså att man antingen måste gå all in eller lägga sig.
Det är här du kan tjäna de stora pengarna i sit-and-go-poker. Den genomsnittlige sit-and-go-spelaren hanterar den här fasen så dåligt att det är skrattretande. Om du spelar den bättre än de, har du en positiv ekonomisk förväntan.
I det här stadiet är spelet efter floppen ointressant - det blir knappt några floppar. Du har bara två alternativ före floppen, att ställa eller lägga. Och, skriv upp det här, jag vill att du ställer!
Ditt mål i en sit-and-go är att vinna. Du vill inte bromsa dig in i pengarna. Om du bara försöker komma i pengarna kastar du bort EV. Du måste ha killerinstinkt nog att attackera och dominera de spelare som är nöjda med att komma i pengarna eller klättra ett steg i pengastegen.
En pokerspelare som spelar försiktigt kan utnyttjas. Alla vill komma i pengarna, ingen vill bli utslagen. Men ditt mål är att vinna. Därför måste du se långsiktigt på saken och tänka bort det som kan hända på kort sikt.
Fokusera på att göra bra "drag" vid rätt tillfälle och strunta i de omedelbara resultaten. Om du spelar rätt, kommer resultaten.
Aktivera tryck-in-maskinen
Som du vet får de tre första spelarna i en sit-and-go betalt. Så när ni är nere på fyra-fem spelare har ni nått bubblan. Det kommer nästan säkert finnas en eller två korta stackar som tänker att de kan snika sig in i pengarna genom att spela tajt.
De har fel. Du ska spela MER aggressivt nu, inte mindre. När ni är nere på så få spelare kommer mörkarna vara mycket höga. Medelstacken borde ligga runt 12 BB, vilket innebär att du förlorar nästan 10 % av din stack varje varv.
När ni är så få spelare rasslar mörkarna förbi galet snabbt, och din stack krymper snabbare än du kan säga "hilfe". Det är bättre att trycka in utan att titta på korten än att bli uppäten av mörkarna. Låt aldrig mörkarna äta upp dig!
Spelet är frenetiskt nu, och du måste försöka stjäla så ofta du får en chans. Om du får känslan att några spelare hoppas kunna bromsa sig in i pengarna ska du straffa deras mörkar - de kommer inte att försvara dem. Men om du märker att någon synar mer lättvindigt ska du skruva ner din aggression mot den spelaren.
Jag går inte in i detalj på vilka händer du ska ställa med. Däremot kommer jag att beskriva vilka typer av situationer du ska leta efter när du ställer in.
Mitt råd lyder så här: Syna aldrig hela stacken om du bara hoppas på en slantsingling. Om du tror det är 50/50 är det bättre att folda och ställa blint på handen efter.
För att bygga stacken ska du utnyttja "fold equity" (alltså värdet du får av möjligheten att motståndaren lägger sig). Värdet av din starthand kommer bara in om du får en syn. Jag upprepar: fold equity är viktigare än handvärdet i det här läget.
Ett exempel
Ni spelar på fyra, mörkarna är $150/300. Du har $2900 i stacken. Spelaren i första position ställer in $3200. Knappen lägger. Du sitter på lilla mörken med 6-6. Vad gör du?
Lägg dig! Du hoppas på en slantsingling i bästa fall. I värsta fall ligger du långt efter. Det är meningslöst att syna bort markerna på en slantsingling. Om du väntar och ställer in när du själv kan välja läget, har du bättre värde.
Ett exempel till
Ni är fyra spelare, mörkarna är $150/300. Du har $2900 och sitter i första position. Med A-8 i olika färger väljer du att ställa in. Knappen synar och mörkarna lägger. Knappen visar upp 5-5.
Okej, där har du en slantsingling. Du måste ha gjort bort dig. Eller hur?
Fel! I det här läget ställde vi med ett ess och mindre än 10 BB kvar. Självklart hoppas vi att motspelarna lägger sig, men nu valde knappen att ta ett race med oss. Det är helt okej.
Eftersom mörkarna la sig finns det $450 extra i potten. Potten ger dig alltså bättre odds än de 1:1 som du behöver i en slantsingling.
Men är det inte korrekt av 5-5 att syna i så fall? Jo, på sätt och vis är det det. Men det är bara om vi tittar på den här handen i ett vakuum och blundar för resten av bilden. Du kommer inte alltid visa upp A-8 här. Ofta har du ett högre par och då krossar du motståndaren.
Men det viktigaste är att han inte har någon fold equity. Han kan bara vinna handen på ett sätt, nämligen genom att hans hand står. När vi ställer med A-8 kan vi vinna potten på två sätt: genom att alla lägger sig eller genom att handen står i visningen.
Ett sista exempel
Ni är fyra spelare, mörkarna är $150/300. Du har $1800 och alla andra har mer (de täcker dig). Du ställer i första position med 8-9. Knappen blixtsynar med A-K.
Åh nej, du blev synad av ett monster, det är katastrof! Eller hur?
Fel! Motståndarens A-K är bara 60/40-favorit mot dig här. Och vet du vad, den skillnaden kompenseras av övervärdet i potten som mörkarna utgör.
Så i verkligheten är du inte alls i någon dålig sits. Två oparade kort är aldrig stor favorit mot två andra oparade kort. Så varva inte upp dig över att du ställde in fel. Du vet att du gjorde det rätta spelet - baserat på din fold equity!
Det här är nyckeln till framgångsrikt spel i ett sent skede av sit-and-go-turneringar. Spela aggressivt! Den som attackerar har två sätt att vinna, medan den som synar bara har ett sätt. Låt aldrig mörkarna äta upp dig. Det vore att ge upp tävlingen.
Sluta bromsa dig in i småpengarna och börja dominera din väg till förstaplatsen!
Okej, ibland måste man syna också
Även om aggressivitet är nyckeln till ett slutspel av hög klass, kan du inte lägga allt när någon annan visa aggressivitet. Ibland måste man trots allt syna. Men det finns några saker du måste tänka på innan du väljer den passiva vägen och synar.
Självklart, om du har ett monster finns det inget att snacka om. Tryck in keramiken och hoppas på det bästa. Det jag pratar om är de mer marginella lägena, gränsfallen.
Du måste ta hänsyn till hur mycket marker du har. Om du ligger först med 20+ BB kan du förstås syna mycket lättare än tjejen som bara har sju BB kvar. Om du inte redan har bidragit till potten ska du vara mindre villig att syna än om du har det.
Faktum är att du aldrig ska syna med alla dina marker om inte du tror att du leder och får rätt odds.
Nytt exempel
Ni spelar på tre, mörkarna är $200/400, du sitter i stora mörken med $6500 kvar (efter att ha betalat mörken). Knappen lägger och lilla mörken ställer in med $1200 totalt. Du har 8-9, vad gör du?
Syna! Du har redan $400 i potten och han satsar $1200 totalt. Det är alltså $1600 i potten och det kostar $800 att syna. Pottoddsen är 2:1.
Spelaren i lilla mörken SKA ställa med i stort sett vad som helst här. Din hand klarar sig bra mot hans "range" (tänkbara händer) OCH du får 2 mot 1 på pengarna. Sämre vinstchanser än 2 mot 1 har du bara mot färdiga par som är högre än dina två kort, och de utgör bara en liten del av motspelarens tänkbara händer här.
Det finns goda chanser att du får in pengarna i ett 40/60-läge. Om du kan få många 40/60-lägen med pottoddsen 2:1 och utan att riskera utslagning kommer du att bli onödigt rik.
Ett sista exempel - igen
Ni spelar trehändigt med mörkar på $200/400. Du sitter i stora mörken med $2400 när knappen lägger och lilla mörken ställer in för $3000. Du har A-T. Vad gör du?
Syna! Här måste du syna med alla dina marker. Din hand fullständigt krossar lilla mörkens range. Även tajta spelare kommer att ställa med de flesta ess i det här läget, och din hand är bättre än genomsnittet av dem (A-8).
Jag skulle rekommendera att du lägger små ess i den här situationen, men med ett stort ess som A-T måste du syna.
Även om jag är motståndare till den passiva synen var jag tvungen att ta med det här exemplet. Jag blir förbluffad över folk som lägger sina händer trots att de har fantastiska pottodds. Som en tumregel kan man säga att om du får mer än 2 mot 1 av potten, ska du ha en bra anledning för att inte syna.
Heads-up spel i Sit and Go's
Du har tagit dig till finalen, och nu måste du knyta ihop påsen. Du har verktygen, nu måste du använda dem i spelet man mot man. Låt oss titta närmare på den speciella form av poker som spelas man mot man!
Tyvärr har du och din motståndare ofta ganska korta markerstaplar när ni hamnar på tu man hand i en sit and go, på grund av den branta mörkerstrukturen. Det finns inte så mycket spel kvar. Förhoppningsvis har du lyckats samla p ådig hyfsat mycket marker, för om ni har jämna stackar kommer det att bli en mycket jämn match.
Med korta stackar har ingen spelare särskilt stor fördel över den andre. Oftast avgörs matchen av vem som får den bästa handen snabbast.
Det innebär inte att du inte kan göra något för att påverka dina chanser. Det finns fortfarande ett visst utrymme för att visa vem som är den bättre spelaren.
Anpassa spelet till tvåhändigt
När man spelar man mot man ändras värdet på de olika starthänderna. Beroende på hur aggressiv motspelaren är kan det t ex vara +EV att ställa in före floppen med bara ett ess vilket som helst.
Tänk så här: om din hand är hyfsad mot ett fåtal spelare (short handed), är den ett monster man mot man. Pocketpar är mycket starka. Potter som går till visning vinns ofta med bara ett par, så om du har ett par redan före floppen ligger du bra till.
Andra händer som ökar i värde är två höga kort, som K-Q, K-J, Q-J, K-T osv. När de träffar floppen har du ofta ett topp-par med bra sidokort (kicker). Ett topp-par är en stor hand man mot man och nästan alltid värd att ställa med.
Andra händer minskar i värde, t ex svaga spekulativa händer som de låga steghänderna, 8-7, 7-6 osv. De kan vara okej att stjäla med, men ska normalt läggas mot en höjning.
De sjunker dramatiskt i värde när stackarna är grunda. Även om du floppar ett drag finns det inte mycket pengar kvar att vinna. När de träffar floppen har du ofta en svag hand, som ett mellanpar, eller ett dåligt hålstegedrag. Ingenting som du vill sätta hela pokerturneringen på spel med.
Ett exempel
Du har $6250 och motståndaren har lika mycket. Mörkarna är på $250/500. Du har J-T på knappen, dvs i lilla mörken, höjer till $1800 och får syn. Floppen kommer J-6-3. Motståndaren satsar $3200. Vad gör du?
Du ställer in. Det är det hela, inget mer där. Det här är kruxet med man mot man-spelet i en sit and go. Mörkarna är för höga och det finns så lite spel kvar att om du floppar par, är du tvungen att gå all in.
Ett annat exempel
Du har $6250 och motståndaren har lika mycket. Mörkarna är på $250/500. Du har Q-J på knappen/lilla mörken, höjer till $1800 och får syn. Floppen kommer T-2-9. Motståndaren checkar, du satsar $3000 och motståndaren ställer. Vad gör du?
Syna. Du har två överkort och ett öppet stegdrag. Du har bara $1450 kvar och det ligger $11.050 i potten. Helt ärligt, du är kommittad till potten, du kan inte motivera en läggning.
Som tur är har du massiva dragmöjligheter och får bra pottodds. Det är i såna här lägen som dina tävlingar kommer att avgöras.
Självklart ska du dra maximal nytta av din position, som alltid i poker. Fortsätt trycka på när du har position. Sluta inte stjäla, och minska inte på aggressionen bara för att ni är man mot man. Matchen är inte över förrän du har vunnit!
Så håll dig alert och fortsätt kämpa. Kom ihåg att om du alltid försöker fatta så bra beslut som möjligt kommer du tjäna pengar i långa loppet, oavsett vad som händer i en enskild tävling. Se alltid det långa perspektivet och försök hitta så bra EV som möjligt i alla lägen.
****************
Japp, därmed var vi framme vid vårt mål. Den fyrdelade guiden till sit and go-poker har kommit till sin ände. Den är inte alls fullständig; jag skrev den för den genomsnittlige spelaren som förstår poker men vill lyfta sitt sit-and-go-spel ett par nivåer.
Jag hoppas i alla fall att det finns nog med tips för att du ska kunna ta steget från att bara spela till att förstå vad som krävs för att bli en seriös vinnare.